Dag van de Verpleging

De vele gezichten van verpleegkunde’ is donderdag 12 mei, op de dag van de verpleging in Ziekenhuis Amstelland door de Verpleegkundige Advies Raad en Sophia de Rooij, voorzitter Raad van Bestuur, onthuld. Het kunstwerk is een ode aan het meest veelzijdige beroep dat we in ons ziekenhuis kennen; de verpleegkundige. De verpleegkundige kent vele gezichten en dat is tot uiting gebracht in beeld en tekst. Want je bent niet zomaar verpleegkundige; je bent de alleskunner, de doorpakker, de regisseur, de topsporter, de rots, de optimist, de coach, de tolk, de hartbewaker, de teamplayer.

Het kunstwerk is ontwikkeld in samenwerking met INTO brand stories en mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Vrienden van Ziekenhuis Amstelland en Stichting Ontmoetingscentrum Groenelaan. De Dag van de verpleging is een dag waarop speciale aandacht wordt gegeven aan onze verpleegkundigen. Maar ook aan onze andere collega’s is gedacht. Want in Ziekenhuis Amstelland hebben álle collega’s het afgelopen jaar veel extra stappen gezet.

Het kunstwerk hangt in gang B van Ziekenhuis Amstelland

De vele gezichten in beeld en tekst

De alleskunner
Bij de verpleegkundige gaan kennis en kunde hand in hand. Zowel op medisch als menselijk vlak. Maar denk ook aan de digitale systemen en geavanceerde apparatuur die de verpleegkundige beheerst.

De doorpakker
Als verpleegkundige weet je wat je moet doen en doe je wat nodig is. Zonder aarzeling. Met zorg en aandacht. Altijd paraat om te handelen. Niet bang voor lastige situaties. Niet vies van wassen of verschonen.

De regisseur
De gezondheid van mensen zit vol verrassingen. Plotselinge veranderingen vragen om acuut handelen. Maar ook om kalmte. Geen paniek, gelukkig is de verpleegkundige in de buurt. Stressbestendig als altijd. Tussen opname en ontslag ligt een flinke organisatie: intake, behandelplan, dieet, medicatie, overdracht, revalidatie… Alles moet geregeld en afgestemd worden. Met de patiënten, hun naasten en zorgverleners. Een hele operatie!

De topsporter
Om aangenaam dichtbij alle patiënten te kunnen zijn, lopen verpleegkundigen per dag met gemak een halve marathon. Daarnaast kunnen ze ook goed sprinten en gewichtheffen. En dan is er ook nog continu denksport op topniveau.

De rots

De optimist
In het ziekenhuis liggen is geen pretje. Een vrolijk gezicht of een klein grapje van de verpleegkundige doet dan al wonderen. Bovendien: lachen houdt je werk leuk en luchtig. En het werkt aanstekelijk op je collega’s :-)

De coach
Hoe meer mensen zelf, kunnen hoe beter. De aanmoediging en een beetje uitdaging van deverpleegkundige zet hen (weer) in hun kracht. En dat maakt een groot verschil. Voor zowel conditie als zelfvertrouwen.

De tolk
Als verpleegkundige kun je als geen ander zien en vertellen hoe het met iemand gaat. Aan artsen, voor wie jouw waarnemingen cruciaal zijn. Maar ook aan naasten, voor wie jouw uitleg helderheid schept en zorgen wegneemt.

De hartbewaker
Natuurlijk houdt de verpleegkundige de bloeddruk en hartslag goed in de gaten. Maar ook het spreekwoordelijke hart, vol gevoelens. Want ook onrust, verdriet, boosheid of onzekerheid verdienen zorg en aandacht.

De teamplayer
Prachtig hoe verpleegkundigen voor elkaar door het vuur gaan. En op elkaar ingespeeld zijn. Vaak zelfs zonder woorden. Want elke verpleegkundige weet: samen is de druk te dragen. En samen sta je nooit alleen.

Bron: Ziekenhuis Amstelland

Foto: Ziekenhuis Amstelland